Byggetips M07

I motsetning til tidligere M-chassiser, er det i utgangspunktet få oppgraderinger som vil gjøre store forskjeller på M07. Oljediff, kulelager og high torque servo server medfølger, og plasten er bedre enn tidligere. Det kan dog være greit med litt stivere fjører, da de som følger med er ganske myke. Dobbeltleddede akslinger kan også være en fin oppgradering, da de som følger med binder litt så bilen bremser ved fullt styreutslag.

Byggetips:
– For at bilen skap fungere optimalt, er det viktig at alle bevegelige deler får beveget seg fritt. Bærearmene er trange der hubene sitter, så her kan det være greit å pusse litt for at hubene skal bevege seg lett. For å slippe å pusse opp igjen hubene om en blir ødelagt og må byttes, kan det være greit å pusse det meste på bærearmene.

– Tamiya leverer ikke med turnbuckle, og det er lite å holde på gjengestagene siden ball connectorene på flere må skrus bortimot helt inn. Derfor er det lurt å gjenge opp ball connectorene først. Bruk en tilsvarende skrue med samme diameter og lengde, ha litt fett på den og skru den inn med en skrutrekker. Ha så fett på gjengestaget når du skal skru på ball connectorene etterpå, så skal du se at det går mye lettere. Turnbuckle kan være en kjekk oppgradering, så får man muligheten til å finjustere mer enn hver hele runde (halve på styrelinkene om man veksler side). Se lenger ned for lengde på linker.

– Ball connectorene på styrelinkene må kuttes litt (ca 2mm på den ene holder), ellers får man ikke (nok) toe-out. Se lenger ned for lengde på linker.

– Bruk fett mellom fjørene på servo serveren, så denne fungerer optimalt og sentrerer seg igjen.

– Low profile servo går rett inn, på standardservoer må man bruke et mellomstykke til innfestingen (som følger med).

– Dempere bør være 55mm senter øye til øye, ellers vil man få for lav/høy bil. Tamiya kommer med lavere dempertårn i februar som vil fungere med korte (50mm) dempere.

– Eventuell sensorkabel til motor må være 18cm om man plasserer ESC bak på venstre side der den er tiltenkt.

– Litt avhengig av motoren man bruker, må man fjerne litt plast der kontaktene på toppen av motoren er, ellers så får man ikke vridd denne nok så avstanden mellom pinjong og spur blir riktig.

– Anbefalt lengde på linker:
Servolink (vinkelen mellom link og servohorn skal være ca 90 grader). Ca 89,6mm avstand mellom ball connectors.

Styrelinker, ca 35,6mm utvendig lengde. Gir 2-2,5 grader toe out på hver side.

Fremre link, ca 1,8-9mm avstand mellom ball connectors. Gir -2 grader camber.

Bakre link, ca 2,5mm avstand mellom ball connectors. Gir -3 grader camber.

Vedlagte oppsett er en god start, og gir en rolig og lettkjørt bil. Fjørene som er brukt er de korte hvite (#84117) med fargekoding som følger med blant annet #54000 Aluminum Damper set. De blåmerkede fjørene kan også benyttes foran. Disse er hakket stivere enn de som følger med M07. En ting som ikke nevnes i oppsettet et droop. Når bilen er satt opp med en kjørehøyde på ca 5mm, bør man kunne løfte bilen 2-4mm før noen av hjulene løfter seg fra underlaget. Du kan lese mer om oppsett av bil her.