Regler

Regelverket er under revidering for 2017/2018 sesongen.

Chassis

M03/M05(v2)/M06/M07. Framhjulstrekk kjøres av majoriteten, og er å foretrekke. Bilen skal være bygget etter instruksjonene, og modifisering på chassis for å øke bilens ytelse/endre bilens oppførsel er ikke tillatt.

Karosseri

Skal være skalariktig i størrrelse (kompakt/småbilklassen) og utseende, og være laget for M-chassis/tilsvarende. Kun hull til karosseripinner og evnt antenne er tillatt. Tillatte karosserier som tilfredsstiller kriteriene finnes i oversikten over godkjente karosserier. Ved fremstilling av forslag kan nye karosserier komme på listen, men dette kan ikke skje på løpsdag. De fremste vinduene skal være gjennomsiktige (soting tillates) og lyktene skal være markerte.

Oppgraderinger

Kun oppgraderinger fra Tamiya beregnet på M-chassis, eller tilsvarende fra andre produsenter er tillatt. Oppgraderinger som Tamiya ikke har i sitt sortiment er ikke tillatt, med unntak av oljedifferensial/spool som ikke krever modifisering for å passe i bilen, beskyttende støtfanger uten harde kanter mot karosseriet, og avstiver mellom karosseripinnene og rundt servo (M03).

Hjul

Gummihjul med maks 60mm diameter.

Elektronikk/giring

Børstemotor:
Medfølgende sølvkanne (RS-540SH/RS-540J), Tamiya RS-540 Torque Tuned (#54358) eller Tamiya Sport Tuned (#53068).

Børsteløst:
– Hobbywing EZrun 13T(3000KV) og 35A/60A børsteløst system (OEM/rebranded tillates). Motor må ha «13T» inngravert, og kun batterikontakt kan modifiseres. Vifte på ESC er valgfritt. Timing på ESC skal stå på alternativ 1 (0 grader).
– (NY!Team Powers Cup Racer 13.5t med fixed timing. Valgfri blinky ESC, men selges som motorkombo hos RCMN.no til 799,-.

Batteri: 7,2/7,4V. Standard utveksling på girkasse og maks 20t pinjong.

Løpsgjennomføring

Det er i utgangspunktet 6 biler per heat, dette kan justeres for å passe antall deltakere. Det kjøres tre kvalifiseringsheat der det er om å gjøre å kjøre flest runder på 6 minutter, og det beste heatet av disse er tellende. Etter kvalifiseringen deles man inn i finaler. De beste i A, så B, C etc.. Deretter kjøres det tre finaleheat på 6 minutter, der de to beste er tellende.

Under kvalifiseringen kjøres det på individuell tid og ikke plassering i heatet, så blir man tatt igjen av raskere biler slipper man disse frem. Har man fått en stopp (etter f.eks. kollisjon, velt etc.), venter man til det er klart igjen, slik at man ikke skaper en kollisjon med bilene som kommer bak.

I finalene entrer førerne kjøreplatformen i den rekkefølgen man starter, slik at fører nummer 1 velger plass på kjøreplatformen først.

Etter man har kjørt, skal man være bilpåsetter i påfølgende heat. Påsetterplassene er vanligvis nummererte, og her velger man samme plass som man har startnummer på bilen. Her skal man være på plass senest 30 sekunder før heatet starter, og unnlater man å møte blir det beste heatet strøket.

Sist oppdatert: 23.11.2017