Teksten er ikke oppdatert på flere år, så noe av informasjonen kan være utdatert!
Dette er en cup som er åpen for alle, uansett alder og ferdighetsnivå. M-chassis er en billig og ikke minst morsom inngangsklasse til RC-racing. Så, hva trenger man av utstyr for å bli med?
Det du trenger er i første omgang er en M-chassis fra Tamiya. De aktuelle versjonene er M03 og M05 (v2) som er framhjulstrekkere og kjøres av de aller fleste og som anbefales for likest mulig racing, og M06 som er bakhjulstrekker. Bilene kommer som byggesett med forskjellige typer karosserier, og i tre forskjellige akselavstander (210, 225 og 239mm). I et vanlig kit følger det med karosseri, ESC og vanlig sølvkanne. De fleste kit som selges i dag blir levert med TEU-105BK ESC, og denne er langt på vei å foretrekke fremfor TEU-104BK/101BK som ble levert med eldre kit, da den nye utgaven har innebygd BEC. Det man trenger i tillegg er kulelager, servo, lakk (for polycarbonat) til karosseriet, batteri (av stickpack-typen med avrundede kanter, M05v2 og M06 tar firkantede pakker), lader og radio for å komme i gang med kjøringen. Det finnes også Pro-utgaver, som har noen oppgraderinger i forhold til vanlig utgave. Her følger det med kulelager, men ikke karosseri, ESC og motor.
Det finnes mange oppgraderinger å få kjøpt, men veldig mye av dette vil ikke gi deg noen lavere rundetider på banen. Noen oppgraderinger vil likevel gi bilen et løft når det kommer til kjøreegenskaper. Felles for alle modellene er at en oppgradering til oljedempere vil gi en bedre kjøreegenskaper enn de medfølgende friksjonsdemperne. Et fjærsett med forskjellige hardheter er også en grei investering for å justere bilens oppførsel. Pass på å velge dempere og fjærer som er tilpasset M-chassis da disse er noe kortere enn det som er beregnet til 1:10 touring. Universalakslinger kan også være en grei oppgradering for de originale kjøttbein-drivakslingene, som kan hoppe ut i en krasj. Universalakslingene vil heller ikke vibrere ved fullt utslag, slik at grepet ikke svekkes i svingene.
På de forskjellige utgavene er de litt forskjellig hva man trenger å oppgradere. På M03 er det i hovedsak to oppgraderinger som gjelder for å få bilen god å kjøre, og de to er allerede nevnt; dekk og dempere. For de viderekomne som er ute etter å tjene inn et par tideler til på runden kan man for å senke hjulspinn og få litt bedre fart ut av svingene skaffe seg en kulediff (Tamiya TA03 #53267), men den krever til gjengjeld litt mer vedlikehold enn den originale drevdiffen, og litt mer av sjåføren. For en nybegynner er den medfølgende drevdiffen en fin start, da den gir en veldig lettkjørt bil. Etter hvert som du har fått dreisen på kjøringa kan et sett med stabstag være med på å senke rundetidene ytterligere noen tideler, ved at det i likhet med en trangere diff reduserer hjulspinn. For økt stabilitet kan hubene bak byttes med noen som gir litt toe-in (1,5-2 grader), hvis man ikke har dette på bilen allerede.
På M05 bør man utover dekk, oljedempere og fjærer starte oppgraderingsprossesen med å bytte til alustyring, som vil fjerne det aller meste av slarken som er å finne på den originale plaststyringa, og gi en mer stabil bil. Er dette på plass, har du en bil som er et veldig godt utgangspunkt for mange gode runder på banen. For de som har kommet dit at de jakter tideler kan man begynne å gjøre noe med diffen. Til M05 kan man bruke 3Racing sin oljediff til M06 (M06-06). Denne er i motsetning til den originale drevdiffen tett, slik at den kan fylles med olje uten at det forsvinner ut av diffen og inn i girkassa. Man kan også bruke kulediff som f.eks. den for TA03. Husk bare på at desto trangere diffen er, desto mer krever det av sjåføren og bilen. Også her kan et sett med stabstag være med på å kutte den siste tidelen på rundetida.
Hvilke dekk du bør velge kan du lese mer om under oppsett av bil. En ting som gjør underverker i forhold til dekk, er dekksmøring. Dette er ikke en form for klister (som mange tror), men det er en form for gummifornyer, som man smører dekkene med 15-30 minutter før man skal kjøre. Smøringen trekker inn i dekket og mykner gummien, og det som ellers ligger igjen på overflaten tørker man av før man setter bilen på banen. Dette er en av de «oppgraderingene» som kan gi deg størst reduksjon i rundetid.
Radio er, tro det eller ei, en ganske viktig komponent. En billigradio med dårlig styrefølelse der det er veldig liten motstand i rattet, slik at det blir vanskelig å finne igjen senter, kan gjøre en bil vanskelig å kjøre. Er radioen dårlig, hjelper det heller ikke med all verdens oppgraderinger. Derfor kan det være verdt å legge noen ekstra kroner i en god radio, fremfor å bruke mange penger på oppgraderinger som i liten grad er nødvendig. Litt av det samme gjelder med styreservoen. 7 kg og 0.15 ms responstid holder lenge i en M-chassis, men det er litt viktig at servoen sentrerer seg skikkelig, og at bevegelsene er jevne.
Det aller viktigste du kan gjøre for å få bilen raskere rundt banen, er rett og slett å trene. Ingen oppgraderinger kan veie opp for mange timers trening.
Mange av varene listet opp nedenfor er å få kjøpt hos Mekonomen Hønefoss.
Anbefalte hjul (husk dekklim):
Foran:
Sweep 40: http://www.rcmart.com/sweep-mini-tire-complete-40degree-swpmn40-p-31170.html?cPath=35_1086
Pit Shimizu treaded hard (PS-SM-F)/medium (PS-SM-G). Felger må kjøpes i tillegg.
Bak:
Sweep 25: http://www.rcmart.com/sweep-mini-tire-complete-25degree-swpmn25-p-31168.html?cPath=35_1086
Pit Shimizu treaded soft (PS-SM-R3). Felger må kjøpes i tillegg.
Dekksmøring, f.eks.: http://www.rcmart.com/sweep-sw0007-tire-formula-carpet-asphalt-p-31166.html?cPath=35_775
Anbefalte oppgraderinger M03:
Kulelagersett: http://www.rcmart.com/yeah-racing-telfon-bearing-with-tamiya-yb0229bx-p-29028.html?cPath=108_764
Universalakslinger: http://www.rcmart.com/3racing-m03m11v3-swing-shaft-m03m-p-30435.html?cPath=595_744_707
Oljedempere: http://www.rcmart.com/yeah-racing-xpress-shockgear-50mm-damper-touring-p-36295.html?cPath=389_390
Motor, Tamiya RS540 Torque Tuned: http://www.rcmart.com/tamiya-54358-rs540-torquetuned-motor-p-35180.html?cPath=1560_948
Tamiya TA03 kulediff: http://www.rcmart.com/tamiya-53267-ta03-ball-differential-p-14354.html?cPath=595_744_707
Anbefalte oppgraderinger M05:
Kulelagersett: http://www.rcmart.com/yeah-racing-telfon-bearing-with-tamiya-yb0229bx-p-29028.html?cPath=108_764
Oljedempere: http://www.rcmart.com/yeah-racing-xpress-shockgear-50mm-damper-touring-p-36295.html?cPath=389_390
Motor, Tamiya RS540 Torque Tuned: http://www.rcmart.com/tamiya-54358-rs540-torquetuned-motor-p-35180.html?cPath=1560_948
Universalakslinger: http://www.rcmart.com/3racing-m03m11v3-swing-shaft-m03m-p-30435.html?cPath=595_744_707
3Racing M06 oljediff: http://www.rcmart.com/3racing-m0606-gear-differential-p-33335.html?cPath=1102_1106
Kulelager til oljediff: http://www.rcmart.com/yeah-racing-telfon-bearing-10x15x4mm-10pcs-yb6023bs10-p-1613.html?cPath=108_109
Alu styring: http://www.rcmart.com/3racing-m0515lb-steering-track-p-29674.html?cPath=595_744_1389
Lengre styrelink med justeringsmulighet: http://www.rcmart.com/3racing-m0522lb-steering-servo-linkage-95mm-p-29274.html?cPath=595_744_1389
Servo saver, Tamiya High Torque: http://www.rcmart.com/tamiya-51000-servo-saver-high-torque-type-black-p-14487.html?cPath=1099_808
Elektronikk
Hobbywing EZrun 35A/13T Combo-B1. Den eneste tillatte børsteløse motorkomboen. Selges hos blant andre Mekonomen Hønefoss.
Billig, alternativ ESC m/LiPo cut-off og BEC for som kjører med børstemotor, Hobbywing QuicRun 1060: http://www.rcmart.com/quicrun-brushed-electronic-speed-controller-p-38913.html?cPath=1560_51
Anbefalte reservedeler:
(M03/M05) Drevsett: http://www.rcmart.com/tamiya-54277-mchassis-reinforced-gear-p-33211.html?cPath=595_744_1389
(M03/M05) Pinion 20t: http://www.rcmart.com/yeah-racing-mg06p20t-aluminum-7075-hard-coated-motor-gearpinions-tamiya-kits-p-33058.html?cPath=1293_1307
(M03/M05) Tamiya F-parts (styrespindler, C-huber): http://www.rcmart.com/tamiya-51393-parts-upright-p-29159.html?cPath=595_744_1389