Regler

M-Chassis

M03/M05(v2)/M06/M07/M08. Framhjulstrekk kjøres av majoriteten, og er å foretrekke. Bilen skal være bygget etter instruksjonene, og modifisering på chassis for å øke bilens ytelse/endre bilens oppførsel er ikke tillatt.

Karosseri

Skal være skalariktig i størrelse og utseende (kompakt/småbilklassen, og være tydelig på hvilken bilmodell det skal forestille), samt være laget for M-chassis/tilsvarende. Karosserier tilsvarende det som brukes i 1:10 touring modified/stock er ikke tillatt. Kun hull til karosseripinner og evnt antenne er tillatt, og eventuell vinge skal skalariktig. De fremste vinduene skal være gjennomsiktige (soting tillates) og lyktene skal være markerte. Et utvalg karosserier som tilfredsstiller kriteriene finnes i oversikten over godkjente karosserier.

Oppgraderinger

Kun oppgraderinger fra Tamiya beregnet på M-chassis, eller tilsvarende fra andre produsenter er tillatt. Oppgraderinger som Tamiya ikke har i sitt sortiment er ikke tillatt, med unntak av oljedifferensial/spool som ikke krever modifisering for å passe i bilen, beskyttende støtfanger uten harde kanter mot karosseriet, og avstiver mellom karosseripinnene og rundt servo (M03).

Hjul

Gummihjul med maks 60mm diameter.

Elektronikk/giring

Børstemotor:
Medfølgende sølvkanne (RS-540SH/RS-540J), Tamiya RS-540 Torque Tuned (#54358) eller Tamiya Sport Tuned (#53068). Maks 20t pinjong.

Børsteløst:
– Maks 17,5t i henhold til EFRA-liste, i kombinasjon med ESC uten dynamisk timing (aka blinky mode, uten boost/turbo)

Batteri: 7,2/7,4V. Maks 8,40V.

Standard utveksling på girkasse. Maks 20t pinjong.

Gjeldende fra 1.1.2025:

Minimum kjørehøyde: 4 mm

Minimum takhøyde: 110 mm (målt stående på hjul)

Minimumsvekt: 1250 gram

1:12 track stock

Følger det offisielle regelverket som benyttes for 1:12 track under NC/NM, med unntak av motor (13,5t i henhold til EFRA-liste).

Startkontingent

Senior: 300,-
Junior: 200,-
100,- i rabatt for medlemmer i Hønefoss RC-klubb.

Løpsgjennomføring

Det er i utgangspunktet inntil 6 biler per heat, dette kan justeres for å passe antall deltakere. Det kjøres tre kvalifiseringsheat (round by round). 1:12 kjører heat på 8 minutter og formel 1 kjører heat på 5 minutter, hvor to av tre kvalomganger teller. M-chassis kjører heat på 6 minutter, med to av tre kvalomganger tellende. Det er om å gjøre å kjøre flest runder i et heat. Etter kvalifiseringen deles man inn i finaler. De beste i A, så B, C etc.. Deretter kjøres det tre finaleheat på 8 minutter, der de to beste er tellende.

Under kvalifiseringen kjøres det på individuell tid og ikke plassering i heatet. Blir man tatt igjen av raskere biler slipper man disse frem. Har man fått en stopp (etter f.eks. kollisjon, velt etc.), venter man til det er klart igjen, slik at man ikke skaper en kollisjon med bilene som kommer bak.

I finalene entrer førerne kjøreplattformen i den rekkefølgen man starter, slik at fører nummer 1 velger plass på kjøreplattformen først. 1:12 track starter på rekke på langstrekka. M-chassis starter parvis i tre rekker bakerst på langstrekka (RX start).

Etter man har kjørt, skal man være bilpåsetter i påfølgende heat. Påsetterplassene er vanligvis nummererte, og her velger man samme plass som man har startnummer på bilen. Her skal man være på plass senest 30 sekunder før heatet starter, og unnlater man å møte blir det beste heatet strøket.

Sist oppdatert:
04.10.2024 – Presisering i eksisterende regelverk